Blackboard F.A.Q.

Onderstaande lijst van Meest Gestelde Vragen (Frequently Asked Questions) is samengesteld op basis van vragen die de afgelopen jaren gesteld zijn. Uiteraard is de lijst onlangs gezuiverd van Blackboard 8 vragen.

Er is ook een FAQ Categorie.

Als onderdeel van de migratie naar versie 9.1.13 zijn de artikelen over WebDav verwijderd. Gebruik van Blackboard Drive heeft de voorkeur.

Multiple File Upload werkt niet

Om meerdere bestanden in 1 keer in het Content System zetten kan gbruik worden gemaakt van Blackboard Drive (via de windows Verkenner) of van de Multiple File Upload Tool (binnen Blackboard zelf).

De tweede optie kan voor een foutmelding zorgen. Java update 7u51 van 14 januari 2014 heeft tot gevolg dat het uploaden van meerdere files in de Content Collection van Blackboard niet meer werkt. Als workaround wordt voorgesteld het uploaden van een enkel bestand. Bij die functie wordt geen gebruik gemaakt van Java. Via BBDrive is het wel mogelijk om meerdere bestanden tegelijk te uploaden.

Ik kan een persoon niet inschrijven in een cursus of Organisatie

Na de migratie van versie 8 naar versie 9 werd duidelijk dat het inschrijven van een select aantal personen in een cursus of organisatie niet mogelijk is. Dit is het geval wanneer er hoofdletters voorkomen in de gebruikersnaam. Het veranderen van de gebruikersnaam in kleine letters heeft tot gevolg dat deze gebruiker wel ingeschreven kan worden, maar vervolgens geen toegang meer heeft tot de persoonlijke Content Collection.

Oplossing

Er is een oplossing beschikbaar.
Deze kan (in verband met een aantal controles) echter alleen per gebruiker uitgevoerd worden en niet voor grote groepen gebruikers in 1 keer. Wanneer je dus met dit gegeven geconfronteerd wordt (bijvoorbeeld: je bent cursusleider die collegae probeert in te schrijven in een cursus), maak daar dan melding van bij de ICT-Servicedesk. Dat laatste kan persoonlijk, maar ook via de SelfService pagina.

Handleiding Blackboard Student

De handleiding voor studenten is te bereiken via deze link.

Ik kan een WebLectures-video niet in de cursus opnemen

Wanneer ik de IFRAME code van een weblecture in de tekst-editor van het Blackboard-Cursus-Item plaats, verdwijnt de code en het filmpje nadat ik op Verzenden heb geklikt. Hoe kan ik dit oplossen.

Oplossing

De IFRAME html-codering wordt in de teksteditor goed weergegeven, maar verwijderd nadat je voor het oplsaan van die code hebt gekozen. Dit gebeurt zelfs wanneer je ervoor gekozen hebt om de tekst in HTML weergave te bewerken. De oplossing is om de gehele teksteditor uit te zetten. Je doet dit door eenmaal te klikken op de betreffende knop zoals de afbeelding rechts laat zien.

Handleiding Blackboard docent

De handleiding voor docenten is te bereiken via deze link.

Handleiding Blackboard Content System

De handleiding voor het Content System is te bereiken via deze link.

Ik ben mijn Blackboard wachtwoord vergeten

Volg deze link naar een webpagina waar je een nieuw wachtwoord kunt opvragen. Bij de eerste optie aldaar, moet je behalve voor- en achternaam ook de gebruikersnaam op geven. Bij de tweede optie moet je daar behalve voor- en achternaam ook het bijbehorende email-adres op geven. Klik daarna op verzenden.

Hoe vergroot ik de data limiet van mijn blackboard account?

Als je de data limiet van je blackboardaccount wilt laten vergroten zul je een door je budgethouder ondertekende aanvraag bij je ICT servicedesk moeten inleveren. Voor het formulier klik hier(inloggen met hszuyd\gebruikersnaam en wachtwoord).

Ik ben mijn Blackboard gebruikersnaam vergeten

Volg deze link naar een webpagina waar je een nieuw wachtwoord kunt opvragen. De eerste optie is niet relevant omdat daar de onbekende gebruikersnaam opgegeven moet worden. Bij de tweede optie echter moet je behalve voor- en achternaam ook het bijbehorende email-adres op geven. Klik daarna op verzenden. De toegesturude pagina geeft een overizcht van de vervolgstappen.

Hoe log ik in op Blackboard?

Om in te loggen, volg je de instructies op deze pagina.

Hoe pas ik mijn persoonlijk informatie aan op Blackboard?

Je kunt persoonlijke gegevens binnen Blackboard aanpassen. Doe dit wel-overwogen om dat dit mogelijk gevolgen heeft voor de werking van het systeem. Volg de volgende stappen:

  • Log in, in Blackboard;
  • Ga naar de module Tools
  • klik op Persoonlijke Gegevens
  • Kies voor de eerste optie: Persoonlijke Gegevens bewerken.

Ik kan een Office document niet downloaden en openen

In het content system staat niet altijd correct vermeld welk type document het is. Op deze pagina staat bij Beperkingen vermeld hoe je dat kunt oplossen

Ik kan geen enkel document downloaden

In sommige browsers wordt een foutmelding getoond bij het downloaden van een document. Deze pagina geeft een tijdelijke oplossing voor dit issue.

Ik kan een document niet uploaden

Wanneer je bij het uploaden van een document een foutmelding krijgt geeft dit vaak een indicatie van de oorzaak. Een indicatie is bijvoorbeeld dat de omvang van de cursus niet groot genoeg is. Oplossing : http://dr.blackboard.zuyd.nl/2012/05/11/het-limiet-vergroten-van-een-bb-cursus/
Andere oorzaken kunnen zijn:

  • Het document is groter dan 100MB;
  • De internetverbinding is onderbroken of niet meer beschikbaar.

    Ik moet opnieuw inloggen na een klik op een link

    In sommige cursussen komt het voor dat er gelinkt wordt naar een andere cursus of naar een tool in Blackboard. Het komt dan ook voor dat Blackboard je vraagt om opnieuw in te loggen. Dat gebeurt dan door 1 van onderstaande oorzaken. Geef dit door aan de cursusbouwer of de cursusleider. Alleen deze personen kunnen dit oplossen.

    • De link wordt aangeroepen met http:// in plaats van https://
    • De link verwijst naar een pagina op het HSZUYD domein in plaats van het ZUYD domein.

    Een correcte verwijzing ziet er dan ook uit als https://blackboard.zuyd.nl/……..

    Staat je Blackboard vraag of antwoord er niet tussen?

    Kijk dan in de reeds geposte blogs op deze Dr.Blackboard Site

  • 7 comments to Blackboard F.A.Q.

    • Cynthia

      Ik kan overal op blackboard komen alleen niet in de catalogi van de bibliotheek.
      Ik krijg dan de foutmelding dat de pagina niet beschikbaar is.
      De laptop voldoet aan alle eisen.
      Ook zijn al meerdere verschillende internet browsers geprobeerd die tot geen succes leidde.
      Wat is er aan de hand en wat kan ik hieraan doen?

    • louis maesen

      hoe moet ik een cursus ‘niet beschikbaar’maken?

    • Dr. Blackboard

      Binnen Blackboard gaat u naar een cursus waarvan u cursusleider bent. Vervolgens klikt u in het configuratiescherm op “Aanpassen”, gevolgd door “Eigenschappen”. U krijgt nu een scherm te zien met allemaal verschillende instellingen, zoals de naam van de cursus, een beschrijving van de cursus, classificatie en bij stap 3 ziet u staan “Beschikbaarheid instellen”. Hiermee kunt u dus instellen of een cursus voor anderen te zien en te gebruiken is of niet.

    • Dr. Blackboard

      Momenteel lukt het ons niet om dit probleem te reproduceren. Is het probleem inmiddels opgelost of doet het probleem zich nog steeds voor?

    • Kevin

      Ik kan om de een of andere reden niet inloggen in Blackboard.

      Ik krijg dan deze foutmelding:

      “Aanmelden is mislukt. Er zijn geen geldige verificatiereferenties opgegeven.”

      Bij alle andere hszuyd sites, zoals infonet lukt wel!

      Ik gebruik als browser chrome en internet explorer.

    • Dr. Blackboard

      Kevin,

      Je kunt je het beste even wenden tot de lokale ict servicedesk. Bekijk met hen wat precies het probleem is. Als het nodig is kunnen zij voor de functioneel of technisch beheerders een incidentmelding maken.

      Suc6

    • Ayk de Bie

      Beste,

      Hoe kan ik middels de texteditor een link opnemen in mijn content naar een ander gedeelte van de eigen blackboardomgeving?

      vriendelijke groet,

    Leave a Reply