Discussies voeren

Een discussieruimte is beter bekend onder de naam forum. Binnen een forum kan met alle cursisten worden gepraat over een bepaald onderwerp. Via een forum wordt niet alleen informatie met elkaar gedeeld, vaak wordt een forum ook gebruikt om hulp te vragen.

Wat is het?

In het linkermenu is een onderdeel ‘Discussies’ te vinden. Via deze knop kom je op de beginpagina van de discussieruimte die een overzicht van alle forums bevat. Normaal gesproken wordt per onderwerp een nieuw forum aangemaakt.

Hoe te gebruiken?

Het aanmaken van een forum gaat op dezelfde manier als de vele andere items. Specifiek voor een forum zijn de ‘Foruminstellingen’, deze instellingen bepalen de mogelijkheden binnen het forum, met name wat betreft het plaatsen van berichten. Het is belangrijk om goed na te denken over het toestaan van anonieme berichten. Studenten zullen op een forum niet snel berichten posten als ze er geen cijfer voor krijgen. Mocht het forum gebruikt (gaan) worden als een soort helpdesk, dan zou het handig kunnen zijn om buitenstaanders de mogelijkheid te geven om te reageren. Het is dus nodig om goed na te denken over de functie van het forum binnen de cursus of organisatie.

Vervolgens kun je in je forumoverzicht de verschillende onderwerpen zien. Per onderwerp kun je naast de naam en beschrijving het aantal berichten en deelnemers zien. Leuk hieraan is ook, dat je het aantal ongelezen berichten kunt zien.

De beheerder heeft hier ook de mogelijkheid om per forum extra acties uit te voeren. Zo kan hij via ‘Beheren’ de cursisten rollen toekennen als beheerder, bouwer en correcter.  Andere mogelijkheden zijn verwijderen of bewerken. Via bewerken kunnen de foruminstellingen worden gewijzigd. Het is zelfs mogelijk om een compleet forum of de foruminstellingen te kopiëren.

Volgens de standaardinstellingen kan alleen de cursusbeheerder een forum aanmaken. Automatisch wordt aan alle cursisten de rol deelnemer toegekend binnen dit forum. Ze kunnen dan zelf ook geen discussielijn aanmaken binnen dit forum. Als beheerder van de discussieruimte ben je dan zelf verantwoordelijk voor het starten van een discussielijn, tenzij je via het beheer één of meerdere cursisten een andere rol toekent.

De volgende rollen zijn mogelijk:

  • Manager: deze heeft volledige controle over het forum. Hij kan foruminstellingen wijzigen, berichten wijzigen en cijfers toekennen. De cursusbeheerder krijgt deze rol automatisch toegekend en zou ook de enige zijn met deze rol (eventueel andere (hulp-)docenten).
  • Bouwer: Heeft dezelfde rechten als de manager, alleen kan hij geen cijfers toekennen.
  • Moderator: de moderator controleert de berichten voor ze online worden gezet en zichtbaar zijn voor alle cursisten. Hij kan ook alle berichten wijzigen of verwijderen. Dit zou bijvoorbeeld een student-assistent zijn. Belangrijk is wel dat deze persoon verantwoordelijkheid kent en weet waar hij mee bezig is, aangezien hij toch veel rechten bezit.
  • Corrector: de correcter kan geen berichten of instellingen wijzigen, maar kan wel cijfers toekennen.
  • Deelnemer: dit is de standaard rol van de studenten. De deelnemers kunnen discussielijnen lezen en vervolgens hierop reageren (threads posten).
  • Lezer: een lezer kan alle discussielijnen en antwoorden zien, maar kan hier niet op reageren.
  • Geblokkeerd: Deze personen hebben geen toegang tot het forum.

Beperkingen

Er zijn op dit moment geen beperkingen bekend

Leave a Reply